Semanalmente nosso grupo realiza os ciclos integrados do GPFis como um momento para reunião do grupo e debate sobre algum artigo científico alinhado com o tema de estudo do grupo. Os ciclos iniciam com uma aula aprofundada de um pós-graduando seguida pela apresentação do artigo realizado por aluno de iniciação científica. Atualmente nesse semestre nossos ciclos estão sendo realizados nas quartas-feiras das 12:30h às 13:30h você pode verificar no nosso instagram todas as atualizações semanais no @gpfisunipampa.
Encontros 2025/1
| Data | Artigo |
| 02/04 * | Representing gender inequality in scenarios improves understanding of climate challenges. https://www.nature.com/articles/s41558-024-02242-5 |
| 09/04 | Artigo: Implementing digital neuroscience in special-needs-teacher education: exploring student-teachers’ multifaceted learning outcomes related to teaching children with neurodevelopmental disorders. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37599772/
Aula Introdutória: “Neuroeducação e Alfabetização Neurocientífica: Mitos, Desafios e Aplicações na Sala de Aula” |
| 16/04 | Informing the uninformed: a multitier approach to uncover students’ misconceptions on cardiovascular physiology. https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/advan.00130.2018 |
| 23/04 | Contribution of hippocampal BDNF/CREB signaling pathway and gut microbiota to emotional behavior impairment induced by chronic unpredictable mild stress during pregnancy in rats offspring. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9235812/ |
| 30/04 | “Looking for the Brain Inside the Initial Teacher Training and Outreach Books in Portugal.”
https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2022.737136/ful |
| 07/05 | Using artificial intelligence platforms to support student learning in physiology
https://journals.physiology.org/doi/epdf/10.1152/advan.00213.2023 |
| 14/05 | Neonatal maternal separation causes depressive-like behavior and potentiates memory impairment induced by amyloid-β oligomers in adult mice https://behavioralandbrainfunctions.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12993-025-00266-1 |
| 21/05 | Artigo: Prevalence of neuromyths among students and pre-service teachers
Aula introdutória: “Neuromitos na Educação: Como Falsas Crenças Sobre o Cérebro Afetam o Ensino e a Aprendizagem” |
| 28/05 | |
| 04/06 | Higher-Order Executive Function in Middle School: Training Teachers to Enhance Cognition in Young Adolescents. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9111740/ |
| 11/06 | |
| 18/06 | Previous neuroscience exposure predicts self-efficacy among undergraduate students. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2211949325000055
Aula introdutória: “Autoeficácia Acadêmica e Neurociência: Como o Conhecimento do Cérebro Impacta o Desempenho Universitário” |
| 02/07 | |
| 16/07 | Neuroeducation: understanding neural dynamics in learning and teaching
https://www.frontiersin.org/journals/education/articles/10.3389/feduc.2024.1437418/full |
